torsdag 25 augusti 2011

Lurendrägeri

Häromdagen fick jag lära mig ett nytt ord när jag tittade på nyheterna. Det handlade om alla dessa spel man kan ladda ner gratis, men där det sen kostar pengar att utföra vissa saker eller för att få nya figurer etc. Då intervjuades en man som tyckte det var lurendrägeri;) Men är det verkligen det? Jag kan absolut hålla med om att det är ett fult sätt att bedriva affärer, men jag tycker samtidigt att vi har ett egenansvar att verkligen ta reda på vad som gäller. Kanske har mina tre år på Käftis i Malmö satt sina spår mer än yrkesmässigt. Där utövas PBL som bygger på att man själv tar reda på fakta, men samtidigt arbetar tillsammans i grupp för att lösa problemen. Ponera att det såg ut så i samhället... Alla hade ett egenansvar, men samtidigt ett ansvar för samhället. Känns som en skön mix. Nä, givetvis finns det inget system eller samhälle som fungerar fullt ut där man har en enda inriktning. Det säger sig självt eftersom vi är så olika varandra, men medge i alla fall att det är en skön tanke:)
Allmänt sett tycker jag att det är fler och fler som inte anser sig skyldiga att själva ta reda på fakta. Vi som är föräldrar har tydligen inte heller lika stort ansvar längre. Eller? Hur ofta hör vi inte att det var skolans fel? Eller förskolepersonalens?Det verkar ofta vara någon annans fel. De har ju ansvar för våra barn den tid de är där,  men vi har ansvar dygnet runt från den sekund de föds tills de blir arton. I praktiken blir det oftast ännu längre än så...
För att återgå till frågan kring ansvar och "gratis" spel så tycker jag inte längre att vi har riktigt rätt att bli förvånade. Det har hänt så många gånger nu att jag har svårt att tro att det undgått någon.  Det finns sätt att kontrollera det på och framförallt ska vi prata med våra barn. De är oftast mer medvetna och kloka än vi tror.
Ta mer egenansvar och hjälp varandra så kanske vi inte blir indragna i fler lurendrägerier:)

Må väl vänner!

Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar